Plasttiltak

Mester Grønn bransjevinner innen bærekraft

14. Mars, 2025

Mester Grønn har for andre året på rad vunnet den gjeve bærekraftsprisen Sustainable Brand Index 2025 i vår bransje. - Dette er en fantastisk anerkjennelse fra kundene, sier en stolt adm. dir. i Mester Grønn, Erling Ølstad.

Mester Grønn har for andre året på rad bitt kåret til den mest bærekraftige merkevaren inne kategorien Hobby & Fritid (Hobby & Leisure) i kåringen Sustainable Brand Index 2025. Det innebærer at kundene mener at vår merkevare er det mest bærekraftige varemerke innen vår kategori. Mester Grønn lander på en 21. plass blant alle merkevarene i Norge. 

Sustainable Brand Index måler forbrukernes oppfatning av 287 norske merkevarer i 36 bransjer, og mer en 10 000 intervjuer er gjennomført. Det er den største uavhengige merkestudien innen bærekraft, og den gir grunnlag for de årlige kåringene.

"Vi som lever av naturen, har et ekstra ansvar for å beskytte og ta vare på den."

Roser i nytt gavepapir

Vi faser ut bruk av plastfolie (cellofan) og erstatter det med gavepapir i 100% resirkulert kraftpapir.

Viola i plastfri potte.

Vi har tatt i bruk plastfrie og komposterbare potter på flere av våre produkter.

Hva har vi fått til så langt

Vi som lever av naturen, har et ekstra ansvar for å beskytte og ta vare på den. Vi har et mål om å sette et så lite fotavtrykk i naturen som mulig, og jobber hver dag med å finne bærekraftige løsninger.

De siste årene har vi bl.a. kuttet store mengder plast ved å:

  1. Utvikle et plastfritt plantebrett laget av trefiber
  2. Ta i bruk plantebaserte og komposterbare potter på flere produkter
  3. Fase ut plastfolie (cellofan) og erstatte med gavepapir i 100% resirkulert kraftpapir
  4. Utvikle et underlag i naturmaterialer til sorgbinderi som er 100% nedbrytbart.
  5. Fjerne glitter og dekorsnø med mikroplast fra våre produkter
  6. Innført bruk av gjenbruksseil og dermed redusert forbruket av svøpeplast med 30 tonn per år.
Plastfritt plantebrett

Vi har utviklet et mer miljøvennlig plantebrett i samarbeid med Stora Enso laget av trefiber i stedet for plast.

Plastfritt sorgbinderi

Vi har utviklet et underlag i naturmaterialer til sorgbinderi som er plastfritt. Dette erstatter oasis som er vanlig å bruke i blomsterbransjen.

Stor anerkjennelse

– Vi som lever av naturen, har et ekstra ansvar for å beskytte og ta vare på den. Denne prisen er en anerkjennelse for den jobben mange i Mester Grønn gjør hver dag for å finne gode bærekraftige løsninger, sier en stolt adm. dir i Mester Grønn, Erling Ølstad.

– Det er veldig gledelig at det å ta både miljø og sosial bærekraft på alvor blir lagt merke til av kundene våre, og blir stadig viktigere for de valg kundene tar. Mester Grønn er pådriver for grønne innovasjoner i blomsterbransjen. Mester Grønn har også i mange år hatt størst utvalg av Fairtrade-produkter i Norge, og har gjennom dette arbeidet bidratt til helse, skolebygg, bibliotek, vannledninger og ikke minst utdanning i utviklingsland som f.eks Kenya. Så kundene får ikke bare vakre produkter med den beste kvaliteten, de får også en merverdi gjennom vårt bærekraft engjasjement som skaper ekstra glede, avslutter Ølstad.

Fairtrade roser

Mester Grønn har i mange år hatt størst utvalg av Fairtrade-merkede blomster i Norge.

Erling Ølstad, Mester Grønn

Mester Grønn tar både miljø og sosial bærekraft på alvor og adm.dir. Erling Ølstad er glad for at kundene legger merke til dette.

Stabil interesse for bærekraft

Undersøkelsen viser at interessen for bærekraft blant norske forbrukere holder seg stabil. Samtidig har mistilliten til bedrifters bærekraftskommunikasjon nådd et historisk høydepunkt, med hele 37 prosent som uttrykker mistillit. 

– De som lykkes har klart å bygge tillit gjennom konsekvent handling over tid, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index.