Mester Grønn kåret til Årets butikkjede 2023
Mester Grønn tok dobbeltseier og vant både Årets kjede og Årets markedsaktivitet under kjøpesenterkonferansen i Stavanger. - Dette er en fantastisk lagseier hvor alle 1600 medarbeidere i Mester Grønn har levert, sier en stolt adm. dir. i Mester Grønn, Erling Ølstad.
Mester Grønn mottok prisen Årets kjede 2023 og Årets markedsaktivitet under Kjøpesenterkonferansen i Stavanger. Prisene deles ut hvert år av Norsk Kjøpesenterforening. Prisen Årets kjede gis til den kjeden som har de mest attraktive butikkene og har gitt kundene de beste handleopplevelsene i året som har gått. Årets finalister i tillegg til Mester Grønn, var Eurosko og Musti.
Det var en stolt gjeng fra Mester Grønn som tok i mot prisen for Årets markedsaktivitet for Rosa sløyfe kampanjen 2023.
Adm.dir. Erling Ølstad kunne for 3. gang ta i mot prisen Årets butikkjede. Foto: Retailmagasinet
Juryens begrunnelse for Årets kjede
I juryens begrunnelse står det at Mester Grønn har en visjon om å drive virksomheten på en bærekraftig og ansvarlig måte. Dette omfatter blant annet å velge miljøvennlige produkter og redusere avfall.
Alle de tre nominerte er verdige kandidater til Årets kjede, og de hadde en god omsetningsutvikling i 2023. Men, det er likevel en som skiller seg ut.
Mester Grønn åpnet 4 nye utsalgssteder, samt at de gjennomførte 13 oppgraderinger i fjor.
Mester Grønns visjon er å «Skape glede i alle hjem», og juryen mener at de også skaper glede på mange kjøpesenter i måten de presenterer varer, fornyer butikkonseptet, har fokus på service og opplæring, samt bærekraft og samfunnsansvar. Kjeden har høyt fokus på å støtte opp om veldedige formål som er i tråd med kjedens verdier.
– Dette er en fantastisk lagseier som er skapt av et solid stykke arbeid fra alle våre 1600 medarbeidere, sier en stolt adm. dir. i Mester Grønn, Erling Ølstad.
Mester Grønn åpnet 4 nye butikker, samt gjennomførte 13 oppgraderinger i 2023.
Mester Grønn har i mange år vært størst på Fairtrade produkter i Norge, og har gjennom dette arbeidet bidratt til flere utviklingsprosjekter i utviklingsland.
Vant Årets markedsaktivitet med Rosa sløyfe-kampanjen
I juryens begrunnelse for Årets markedsaktivitet står det at Mester Grønn ikke bare har hatt et kommersielt mål med sin kampanje, men også har utvist et stort samfunnsengasjement. Dette har de gjort med en smakfull og elegant gjennomføring av kampanjen, og ikke minst med stor troverdighet.
Årets vinner har vært svært helhetlig i både uttrykk og gjennomføring, med et tydelig budskap i alle ledd. Helt fra annonser, visninger i sosiale medier og på selve lokasjonen. Kampanjen har skapt stort engasjement i sosiale medier som igjen har skapt økt besøk på lokasjon. Ikke minst har det ført til gode resultater. Både for det kommersielle og for saken de har ønsket å belyse. Dette har resultert i en måloppnåelse som samfunnet som helhet vil tjene godt på og som til syvende og sist kan redde liv.
Årets markedskampanje går til en butikkjede som har vist at bærekraft, både på miljø og samfunnsansvar, også kan være god butikk.
Rosa sløyfe-kampanjen er en av årets viktigste kampanjer i Mester Grønn.
Langrennslandslagene Kvinner Elite og Para Elite var engasjerte støttespillere til årets Rosa sløyfe-aksjon hos Mester Grønn.
Fantastisk lagseier
– Dette er en fantastisk lagseier som er skapt av et solid stykke arbeid fra alle våre 1600 medarbeidere, sier en stolt adm. dir i Mester Grønn, Erling Ølstad.
– Dette viser at det å ta både miljø og sosial bærekraft på alvor blir lagt merke til både av juryen og kunder, og blir stadig viktigere for de valg kundene tar. Mester Grønn driver grønne innovasjoner i blomsterbransjen og har blant annet i samarbeid med StoraEnso i Sverige utviklet et papp brett for planter som har 70% lavere CO2 utslipp enn dagens plastbrett. Dette brettet er nå lansert for blomsterbransjen i hele Europa. Mester Grønn har også i mange år vært størst på Fairtrade produkter i Norge og har gjennom dette arbeidet bidratt til helse, skolebygg, bibliotek, vannledninger og ikke minst utdanning i utviklingsland. Summen av dette er at kundene hver gang skal sikre, ikke bare gode produkter av topp kvalitet, men også en merverdi som skaper ekstra glede, avslutter Ølstad.